LCHF


Läs mer om luma som gick ner 20 kg med LCHF och träning, HÄR

Det vart ganska starka reaktioner på det jag skrev tidigare gällande mitt ny kost upplägg. Och ska jag vara ärlig så säga alla olika åt mig, så jag blir som sagt ganska förvirrad. Men i varje fall så betyder LCHF low carb high feat, alltså lite kolhydrater och mycket fett. Det innebär inte att man ska ta bort alla kolhydrater utan minska på deme och om val av kolhydrater, de långsamma framför snabba.

Kolhydrater, snabba såväl som långsamma, bryts i kroppen ned till enkla sockerarter för att kunna användas som energi. Därmed stiger blodsockret som i sin tur driver på insulinproduktionen med höga socker- och insulinvärden som följd.
Alltså när du äter kolhydrater ökar ditt blodsocker, det är därför det är bra att använda LCHF ifall du vill minska ditt blodsocker eller gå ner i vikt.

När du tränar så förbänner du först kolhydrater och sedan fett Om du inte äter några kolhydrater och inget fett så kommer förbränningen gå på dina muskler istälet för på fettet.

När du väljer att börja med LCHF finns det olika sorter av själva "dieten" som strikt, normal eller liberal LCHF. Såna som är ny inom LCHF ska helst inte börja med strikt utan först testa libreal och se ifall de klarar av det och sedan gå vidare till normal eller strikt.

Nu är det ju upp till var och en ifall man ska dricka grädde efter varje träning eller ifall man ska dra ner på kolhydraterna. I varje fall tänker jag testa detta under en kortare tid och se hur det funkar. Om det funkar för mig? Det vet jag inte först man har kört hårt och tränat samtidigt. Grejen med LCHF är att man inte får vara rädd att äta fett för annars så funkar det inte.


Kommentarer
Postat av: johanna G

Kämpa på Julia :) roligt att följa din resa !

2012-02-06 @ 18:24:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0